Nieuws

Respect Cliëntenraad

Wat is recent besproken in de Respect Cliëntenraad:

In december heeft de cliëntenraad gesproken over de volgende punten: 

  • De cliëntenraad adviseert positief over een nieuwe vorm van dienstverlening voor cliënten die thuis wonen: Slimmer Thuis; het gaat om ondersteuning bij zelfredzaamheid in de eigen woonomgeving. De raad vindt het ook bij deze nieuwe diensten belangrijk om de afstemming tussen de verschillende medewerkers van Respect zo soepel mogelijk te regelen. 
  • Kwaliteitszorg krijgt op verschillende manieren aandacht bij Respect, ook door goed te kijken naar klachten die zijn ingediend. Er wordt regelmatig gerapporteerd over fouten die zijn voorgekomen bij medicatie. De cliëntenraad ontving de rapportages en vindt het belangrijk dat Respect de rapportages nauwlettend analyseert, vooral om ervan te leren. 
  • De cliëntenraad heeft positief geadviseerd over de samenwerking met vijf andere Haagse ouderenzorginstellingen in het Verwijspunt Ouderenzorg Haaglanden (VPO). Het doel van het VPO is dat cliënten de nodige zorg gemakkelijker en zo dichtbij mogelijk kunnen krijgen. 
  • De cliëntenraad wenst u alle goeds voor de feestdagen en het nieuwe jaar. We zetten ons ook in 2025 weer volop in voor het belang van de cliënten van Respect. 

De RCR zoekt nog nieuwe leden. Voor informatie: https://www.respect.nl/over-ons/respect-clientenraad; geïnteresseerden kunnen contact opnemen via respectclientenraad@respectzorg.nl. De brochure zal binnenkort worden verspreid.

Sinds 2023 één samengestelde Cliëntenraad: De Respect Cliëntenraad

De Respect Cliëntenraad geeft invulling aan de Wet Medezeggenschap Clienten Zorginstellingen WMCZ 2018. Het doel van de WMCZ 2018 is om cliënten van zorginstellingen medezeggenschap te geven bij besluiten die cliënten kunnen raken. Een cliëntenraad vertegenwoordigt alle cliënten in een zorginstelling.

Tussen 2020 en 2022 was de cliëntmedezeggenschap bij Respect vormgegeven via lokale cliëntenraden voor de verpleeglocaties en wijkzorg. Daarnaast was er een centrale cliëntenraad voor de overstijgende zaken. In gezamenlijk overleg in 2022 is vastgesteld dat de werkwijze en structuur van de cliëntmedezeggenschap efficiënter en slagvaardiger moest èn kon. De lokale raden waren moeizaam te bemensen en de verdeling van taken en bevoegdheden was niet altijd helder. Sinds januari 2023 is er één centraal orgaan dat de belangen behartigt van alle cliënten van Respect (bewoners van alle locaties èn de wijkzorg cliënten). Vanuit iedere locatie heeft een afgevaardigde zitting in de RCR. De voorzitter wordt ondersteund door de ambtelijk secretaris. Er is een rooster van aftreden en jaarlijks treden er leden af. 

De huidige samenstelling van de Respect Cliëntenraad: Kristin Dekkers, onafhankelijk voorzitter, Maritza van Assen, plaatsvervangend voorzitter en leden: Chris Verbrugge, Lenie de Vries, Catharina Boon, Gertrude Grijpink en Marijke Buijs.

De Respect cliëntenraad is vaak op zoek naar nieuwe leden. Indien u interesse heeft kunt u contact opnemen met de ambtelijk secretaris cliëntenraad of direct mailen naar: respectclientenraad@respectzorg.nl

De volledige Medezeggenschapsregeling van de Respect Cliëntenraad kunt u hier bekijken. Daarnaast kunt u het Huishoudelijk Regelement hier bekijken. 

Leden cliëntenraad 2024

Cliëntenraad 20 juni

Volgend overleg van de Respect Cliëntenraad

De volgende bijeenkomst is woensdag 22 januari 2025. Op de agenda staat onder andere de kwaliteitscyclus binnen Respect.

De Respect Cliëntenraad is bereikbaar via de ambtelijk secretaris telefoon 06-83889326.
U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met alle leden van de cliëntenraad via e-mail respectclientenraad@respectzorg.nl 

 

Jaarverslag Cliëntenraad 2023

Deel deze pagina