Wat is recent besproken in de Respect Cliëntenraad:
In februari heeft de cliëntenraad gesproken over de volgende punten:
- Bijeenkomsten voor nieuwe mantelzorgers. De RCR heeft eerder aangedrongen op bijeenkomsten voor nieuwe mantelzorgers, voor uitwisseling van vragen en ervaringen van bewoners en mantelzorgers, in de eerste maanden na de verhuizing. Sinds 2024 vinden deze bijeenkomsten regelmatig plaats. Zo helpt Respect bij de overgang van zelfstandig wonen naar het verpleeghuis. In maart bespreekt de RCR met de leiding van Respect de ervaringen in het eerste jaar; daarbij zal ook aan de orde komen wat er wordt gedaan met de inbreng van de deelnemers aan de bijeenkomsten. De RCR vindt opvolging van toezeggingen belangrijk.
- Visie op Voeding. De RCR heeft deelgenomen aan een overleg binnen Respect over de visie op voeding voor bewoners, de eerste van twee besprekingen. Er werd onder meer gesproken over verschillen tussen grote en kleinere afdelingen, over het beschikbaar maken van bereidingstips voor degenen die de ingekochte maaltijd klaarmaken, en over ervaringen met de nieuwe leverancier. Medewerkers van Respect geven zo veel mogelijk aandacht aan de eigen smaak en voorkeuren van de bewoners. Later dit jaar worden vervolgstappen genomen, nadat de visie op voeding is uitgewerkt en vastgesteld. In 2024 bracht de RCR advies uit over eten en drinken in het verpleeghuis nadat een commissie de praktijk had onderzocht. De RCR zorgt dat dit advies ook bij de volgende stappen aandacht krijgt.
- Activiteiten en Informele zorg. Enkele RCR-leden namen deel aan de bijeenkomst over informele zorg, en de bijdrage van vrijwilligers daaraan. Vrijwilligers zijn onmisbaar voor de uitvoering van activiteiten voor bewoners. Vrijwilligers gaven onder meer aan, hoe belangrijk zij communicatie en samenwerking vinden. Zij hebben ook aangegeven hoe ze denken over een extra aandeel in de zorg, via informele zorg. Respect verwerkt deze inbreng in de visie op informele zorg.
- Veel gestelde vragen. De RCR heeft in 2024 geadviseerd om te werken met standaard antwoorden op veel gestelde vragen, FAQ. Respect heeft dit advies overgenomen. De vragen en antwoorden komen binnenkort ook digitaal beschikbaar, op de website van Respect en binnen CarenZorgt, zodat alle bewoners en mantelzorgers gemakkelijker aan informatie kunnen komen.
- Thuiszorg. De RCR wil meer aandacht besteden aan cliënten van Extramurale zorg, nu een van de twee vacatures is vervuld. Marijke Buijs maakt kennis met de praktijk en werkt zich hiervoor in.
- Agressie en intimidatie horen niet thuis in de zorg. Twee leden van de RCR waren bij het landelijke congres over dit onderwerp. Het heeft de aandacht van Respect, en de RCR denkt mee, bijvoorbeeld over huisregels, uitgangspunten en maatregelen.
Contacten van de RCR met de achterban. De RCR heeft en zoekt altijd contact met cliënten en mantelzorgers, om te weten wat er speelt, en wat zij belangrijk vinden. Ook werken we samen met cliënten aan voorstellen en adviezen. We zorgen dat we vindbaar en zichtbaar zijn, bijvoorbeeld met dit soort berichten. Als u vragen hebt of ideeën: u bent van harte welkom. Secretarisclientenraad@respectzorg.nl
De RCR zoekt nog nieuwe leden. Voor informatie: https://www.respect.nl/over-ons/respect-clientenraad; geïnteresseerden kunnen contact opnemen via respectclientenraad@respectzorg.nl. De brochure zal binnenkort worden verspreid.
Sinds 2023 één samengestelde Cliëntenraad: De Respect Cliëntenraad
De Respect Cliëntenraad geeft invulling aan de Wet Medezeggenschap Clienten Zorginstellingen WMCZ 2018. Het doel van de WMCZ 2018 is om cliënten van zorginstellingen medezeggenschap te geven bij besluiten die cliënten kunnen raken. Een cliëntenraad vertegenwoordigt alle cliënten in een zorginstelling.
Tussen 2020 en 2022 was de cliëntmedezeggenschap bij Respect vormgegeven via lokale cliëntenraden voor de verpleeglocaties en wijkzorg. Daarnaast was er een centrale cliëntenraad voor de overstijgende zaken. In gezamenlijk overleg in 2022 is vastgesteld dat de werkwijze en structuur van de cliëntmedezeggenschap efficiënter en slagvaardiger moest èn kon. De lokale raden waren moeizaam te bemensen en de verdeling van taken en bevoegdheden was niet altijd helder. Sinds januari 2023 is er één centraal orgaan dat de belangen behartigt van alle cliënten van Respect (bewoners van alle locaties èn de wijkzorg cliënten). Vanuit iedere locatie heeft een afgevaardigde zitting in de RCR. De voorzitter wordt ondersteund door de ambtelijk secretaris. Er is een rooster van aftreden en jaarlijks treden er leden af.
De huidige samenstelling van de Respect Cliëntenraad: Kristin Dekkers, onafhankelijk voorzitter, Maritza van Assen, plaatsvervangend voorzitter en leden: Chris Verbrugge, Lenie de Vries, Catharina Boon, Gertrude Grijpink en Marijke Buijs.
De Respect cliëntenraad is vaak op zoek naar nieuwe leden. Indien u interesse heeft kunt u contact opnemen met de ambtelijk secretaris cliëntenraad of direct mailen naar: respectclientenraad@respectzorg.nl.
De volledige Medezeggenschapsregeling van de Respect Cliëntenraad kunt u hier bekijken. Daarnaast kunt u het Huishoudelijk Regelement hier bekijken.
Volgend overleg van de Respect Cliëntenraad
De volgende RCR-vergadering vindt plaats op 27 maart 2025.
Op de agenda staat onder andere de kwaliteitscyclus binnen Respect.
De Respect Cliëntenraad is bereikbaar via de ambtelijk secretaris telefoon 06-83889326.
U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met alle leden van de cliëntenraad via e-mail respectclientenraad@respectzorg.nl
Deel deze pagina