Nieuws

Respect Cliëntenraad

Wat is recent besproken in de Respect Cliëntenraad:

In maart heeft de cliëntenraad gesproken over de volgende punten: 

  • Bijeenkomsten voor nieuwe mantelzorgers, vervolg op de start in 2024. De cliëntenraad had geadviseerd om deze bijeenkomsten te organiseren kort na de dag van opname. Respect heeft ervaren dat het belangrijk is om van mantelzorgers te horen wat hun eerste ervaringen en vragen zijn. De cliëntenraad heeft het management gevraagd door te gaan met deze bijeenkomsten en aandacht gevraagd voor terugkerende vragen en opmerkingen. De RCR vindt de opvolging van toezeggingen belangrijk. 
     
  • Eten en drinken bij Respect.  Lekker en gezond eten is belangrijk. De cliëntenraad heeft het management gesproken over het advies van de RCR over de maaltijd in het verpleeghuis (2024). De meeste adviezen wachten tot Respect komend jaar een project start om een grote verbeterslag te maken. Daarbij zal er ook aandacht worden besteed aan het opdienen van de hoofdmaaltijd, zodat het eten lekker warm kan worden opgegeten. 
     
  • Caren, het portaal waarin het zorgdossier geraadpleegd kan worden, is helaas soms onvolledig. De RCR heeft daarvoor aandacht gevraagd want een goed gevuld dossier zal voor cliënten en medewerkers beter werken. Op de website van Respect staat trouwens informatie; klik hier voor tekst en uitleg
     
  • Geestelijke verzorging. De cliëntenraad drong aan op beleid voor geestelijke verzorging. Daar wordt nu aan gewerkt. 
     
  • De artsen binnen Respect. Iedere afdeling heeft een eigen arts die wekelijks contact onderhoudt met die afdeling. In gesprek met een van de specialisten ouderengeneeskunde heeft de cliëntenraad gevraagd om meer duidelijkheid rondom bereikbaarheid en werkwijze van de artsen. Daar wordt al aan gewerkt, zo bleek. 
     
  • Voorzitter cliëntenraad. Helaas heeft de voorzitter van de cliëntenraad aangegeven te gaan stoppen met haar werk. De cliëntenraad is dus op zoek naar een nieuwe voorzitter, maar ook naar nieuwe leden, in verband met het rooster van aftreden. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Secretarisclientenraad@respectzorg.nl
     

Contacten van de RCR met de achterban. De RCR heeft en zoekt altijd contact met cliënten en mantelzorgers, om te weten wat er speelt, en wat zij belangrijk vinden. Ook werken we samen met cliënten aan voorstellen en adviezen. We zorgen dat we vindbaar en zichtbaar zijn, bijvoorbeeld met dit soort berichten. Als u vragen hebt of ideeën: u bent van harte welkom. Secretarisclientenraad@respectzorg.nl 

Sinds 2023 één samengestelde Cliëntenraad: De Respect Cliëntenraad

De Respect Cliëntenraad geeft invulling aan de Wet Medezeggenschap Clienten Zorginstellingen WMCZ 2018. Het doel van de WMCZ 2018 is om cliënten van zorginstellingen medezeggenschap te geven bij besluiten die cliënten kunnen raken. Een cliëntenraad vertegenwoordigt alle cliënten in een zorginstelling.

Tussen 2020 en 2022 was de cliëntmedezeggenschap bij Respect vormgegeven via lokale cliëntenraden voor de verpleeglocaties en wijkzorg. Daarnaast was er een centrale cliëntenraad voor de overstijgende zaken. In gezamenlijk overleg in 2022 is vastgesteld dat de werkwijze en structuur van de cliëntmedezeggenschap efficiënter en slagvaardiger moest èn kon. De lokale raden waren moeizaam te bemensen en de verdeling van taken en bevoegdheden was niet altijd helder. Sinds januari 2023 is er één centraal orgaan dat de belangen behartigt van alle cliënten van Respect (bewoners van alle locaties èn de wijkzorg cliënten). Vanuit iedere locatie heeft een afgevaardigde zitting in de RCR. De voorzitter wordt ondersteund door de ambtelijk secretaris. Er is een rooster van aftreden en jaarlijks treden er leden af. 

De huidige samenstelling van de Respect Cliëntenraad: Kristin Dekkers, onafhankelijk voorzitter, Maritza van Assen, plaatsvervangend voorzitter en leden: Chris Verbrugge, Lenie de Vries, Catharina Boon, Gertrude Grijpink en Marijke Buijs.

De Respect cliëntenraad is vaak op zoek naar nieuwe leden. Indien u interesse heeft kunt u contact opnemen met de ambtelijk secretaris cliëntenraad of direct mailen naar: respectclientenraad@respectzorg.nl

De volledige Medezeggenschapsregeling van de Respect Cliëntenraad kunt u hier bekijken. Daarnaast kunt u het Huishoudelijk Regelement hier bekijken. 

Leden cliëntenraad 2024

Cliëntenraad 20 juni

Volgend overleg van de Respect Cliëntenraad

De volgende RCR-vergadering vindt plaats op 27 maart 2025. 
Op de agenda staat onder andere de kwaliteitscyclus binnen Respect.

De Respect Cliëntenraad is bereikbaar via de ambtelijk secretaris telefoon 06-83889326.
U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met alle leden van de cliëntenraad via e-mail respectclientenraad@respectzorg.nl 

 

Jaarverslag Cliëntenraad 2023

Deel deze pagina